lördag 31 december 2011

Äntligen Stilla Havet igen.




För ett par dagar sedan lämnade vi dimregnskogarna och började vår sista körning med egen bil mot Stilla havs kusten. Snabbt ändrades landskapsbilden och bördig regnskogar och gröna hedar förbyttes mot mer uttorkade marker. Helt underbart att komma fram till det som kanske är den traditionella bilden av semester. 33 grader i skuggan, långa sandstränder, över 30 grader i havet( inte bra för fisket.) Reggeamusic, restauranger på stranden, sashimi, carpaccio, grillad fisk, you name it, allt finns här.

Jag, Oscar, Eric och även Cecilia har fiskat i två heldagar. Redan innan fisket börjat fick jag av skepparen(som jag eldat upp ordentlig med berättelser från panama) reda på att off shore fisket inte alls var bra just nu. Fick istället köra på popping och speddjigging in shore. Det kräver sin man i denna värme och stekande sol från start till mål. Samtliga av oss drack 3 liter per dag utan att gå på muggen på hela dagen. Vi fick inga riktigt stora fiskar, men vi fick alla av oss många fiskar var på såväl speedjiggning som popper fiske. En fantastisk fisk att fånga på popper är jack cravelle. Enligt vår skeppare världens starkaste fisk i förhållande till sin vikt. Blir max ca 12 kilo och vi tog flera exemplar på upp till 8 kilo. Jäklar vilka hugg. Fångade även idag en yellowfin tuna på 5-6 kilo som vi skall ha som förätt nu på nyårsaftonskväll som håller på att vankas. I Sverige är det roligast redan slut eftersom ni är 7 timmar före oss. För oss så är det snart dagens tredje fördrink, sedan blir det sashimi/carpacchio och Tartar på vår tuna till förätt. Därefter blir det languster.

Vår skeppare och hans gast var helt lyriska över Eric som idag helt själv krokade två Jack Cravelle på popper och en på speedjigging. Samtliga landades och de tyckte att hans teknik var fulländad trots att han endast är 10 år. De hade aldrig sett något liknande.

Oscar påpekar vid korrekturläsning av detta dokument att jag inte fick lov att glömma hans needlefish som han fångade idag. Den vägde ca 4 kilo. Både jag och Oscar fick Jack Cravelle på 8 kilo. Eric upp till ca 6,5 kg. Både jag och Oscar hade coola efterföljare. Jag hade en wahoo på säkert 20-30 kilo medans Oscar hade en gråhaj i samma storlek efter sin popper.

Nyårsafton har även bjudit på många hoppande mantor, en del små men även någon riktig stor. Helt sjukt att se en plattfisk(val) på 5 meter i diameter hoppa upp två meter i luften.

Vårt fiske idag förlades några distans utanför en beach där sköldpaddor skall upp om en vecka då det är fullmåne och lägga sin ägg. Sköldpaddorna är dock i havet utanför beachen redan nu. Jag har aldrig sett så många sköldpaddor som idag. Jag uppskattar att vi såg 250-500 sköldpaddor. Ibland när vi är och trollar i simris brukar jag räkna hur många andra båtar jag kan se runt vår egen. Vid flera tillfällen idag kunde jag runt vår båt räkna till 13 sköldpaddor. Behöver jag även nämna att det här är ett populärt hajställe.

För övrigt så måste jag nämna att jag har en massa filmer jag försökt lägga upp på bloggen, men som den otekniska person jag är så har jag inte lyckats kompimera filerna på det sätt som måste göras.

Om du läser detta Staffan, så kan du väl lägga en kommentar om du vet hur man gör detta på en mac.

Vi stannar ett par dagar till vid Stilla havs kusten i Norra Costa Rica. Därefter skall vi till det ställe som alla pratat om sedan vi kom hit. Corcovado National park.
Detta stället sammanfatta allt som de andra ställlena haft. Hoppas bara att vattenströmmarna är på vår sida så vi kan hitta riktigt blått vatten och då även stor tuna, sailfish, dorado och marlin.

Önskar er alla där hemma ett riktigt gott nytt år.

1 kommentar:

Team Beast sa...

Jag läser allt Magnus men tyvärr har jag ingen lösning på hur du ska få upp dina filmfiler. Om du vill maila över dem till mig så kan jag göra ett försök. Behöver även inloggningen till bloggen då.