lördag 17 december 2011

Pesca Panama december 2011






Sitter i hotellobbyn i Panama City och skall lite kort sammanfatta vår resa. Tyvärr fick Staffan förhinder i sista stund så vi blev bara 10 man. Har inte haft möjlighet att prata med Staffan, men hoppas att han är på bättringsvägen. Det kommer gå fler tåg och jag är inte förvånad om vi åker till Panama redan nästa år igen.

Vi är Ett härligt sammansvetsat gäng med den ena galningen värre än den andra. Det har varit mycket skratt i båtarna och på kvällarna i baren. Själv har jag under veckan fiskat med Anders Jonasson och Esben från Danmark. Fisket då, undrar ni väl säkert.
Jodå det har varit bra, men det gäller att inte skruva upp förväntningarna för mycket oavsett var i världen du skall fiska. Alla har fått fina fiskar även om det långt ifrån var alla som fick alla de stora arterna. Vi har tillsammans fångat ca 35 arter. Fisket vi bedrivit har antingen varit popperfiske i kombination med mete med levande eller dött bete, eller så har vi trollat off-shore efter marlin etc. Vid trollingen har vi även kontinuerligt fångat dorada, barracuda, mindre Tuna mm. Vi lyckades bara fånga en marlin(Peter Arvidsson) som fick en black marlin på 600 pounds plus. Fighten varade 3 och en halv timma. Alla som varit med på resan har fångat fisk över 100 kg. Detta var faktiskt det lättaste av allt. Under vår hotellbåt kryllade det nämligen av haj. Betet fick oftast inte ligga i mer än 1 min innan en fet sköterskehaj klämt betet.

Största Roostern på resan vägde 35 pound. Det var undertecknad och någon till som fångade denna vikt. Största Cubberan vägde 60 pound, den kom i vår båt, men för egen del fick jag nog ingen cubbera(i alla fall ingen stor). Mullet snappern är lik cubberan. Dessa fångade vi många av och den största vägde 40-45 pound. Vi var några av oss inklusive undertecknad som fick i denna storleksklassen. Detta är stort då gällande världsrekord är på 45 pound. Största guldmakrillen vägde om jag minns rätt 30-35 pound, jag fick själv 2 stycken, men det var inget mängdfiske alls att tala om när det gällde guldmakrill. Esben poppade sista dagen upp en Barracuda på 31 pound, otroligt lång fisk, men ganska mager. På hajfronten så fångades sköterskehaj upp till ca 120-130 kg och vitfenad revhaj upp till 60 pound.

Sevicen runt omkring har varit fantastisk och maten på båten har varit enastående. Guiderna är duktiga, men det finns mer att önska. Jag trodde inte det skulle vara mycket båtåkande, men tji fick jag. Jag uppskattar att vi snittat 100 nm per dag. Detta har stulit en hel del fisketid. Vädret kunde varit bättre. Jag tror att vi totalt haft 7-8 soltimmar på hela tiden och det har regnat utan dess like. Jag trodde inte att det kunde regna så mycket som det gjort. Lite otur med regnet. Brytpunkten för torr/regnperiod infaller nu, men var uppenbarligen lite försenad.

Nu skall jag ta en taxi till flygplatsen och åke vidare och träffa familjen i Costa Rica. Jag skriver lite mer längre fram om såväl Panama fisket som fisket i Costa Rica.

Skitfiske på er.

2 kommentarer:

Staffan sa...

Sååååå jävla fett det låter!!!! Nästa år är vi där tillsammans........

Team Beauty sa...

Ja Staffan det är vi. Det är väl som allt annat fiske har man väl fått smak på det så går det inte att sluta. Det här med exotiska fiskeresor får bli en tradition.