lördag 24 december 2011

På väg mot Arenal.

I förrgår lämnade vi Torteguero för att åka vidare mot Costa Ricas mest kända aktiva vulkan, Arenal. Här går det av naturliga skäl inte att besöka kraterområdet. Resan hit var inte strapatsfri. Vi hade bestämt möte med Alamo(som är en stor biluthyrare), på en restaurang mitt ute i ingenstans. En biluthyrare dök upp en halvtimme försent och berättade att bilen skulle bli ytterligare en timme försenad. Men våra fina Toyota Landcruiser kom så småningom. Problem hade dock just då bara börjat. När vi gjort bilen sjusittsig så fanns i princip inget bagageutrymme kvar för våra 16 väskor. Mitt ut i ingenstans så körde jag själv, pappa och Cecilia till en supermarket för att köpa rep. Vi kom dock på att vi nog skulle behöva ett takräcke också. Lyckades hitta en Toyota verkstad, men några takräcken hade de inte. Däremot en vänlig man som sa åt oss att följa honom. Han kände någon som nog kunde fixa det. Vi körde efter mannen in i ett enkelt område(se wikipedia-slum). Så småningom som kom vi dock till någon form av verkstad och de hade faktiskt takräcke. De var inte avpassade för vår bil så man behövde bända småplåtar för att få på räcket. Det tog minst en timme. Slutet gott allting gott. De som stannat kvar på restaurangen var glada att återse oss. De hade dessutom varit utan såväl pengar som iphone och ipod.

4 timmar försenad och med en väldig hög bil så kom vi iväg mot Arenal. Det blev en jobbig resa. Skymningen kom ungefär samtidigt som vi skulle bege oss. Vägarna är smala, det är mycket trafikerat, det finns ingen trottoar och folk,barn och hundar går ända in till vägbanan utan reflexer. Ibland står en kossa mitt iväg eller en hund ligger och sover. För att inte tala om vägbanans skick. De tre timmarna till Arenal gick dessutom på serpentivvägar uppe i bergen. Nåväl. Det var dessutom dimma uppe i bergen.

Nåväl fram kom vi till ett för priset fantastikst hotell. Fräscha rum, 2 pooler och 2 jacussiz. Vi gick genast vid halvtiotiden och köpte en magnumflaska rödvin och två familjepizzor. Efter dopp i poolen somnade nog alla fint.

I vanlig ordning tidig revälj. God frukost med massvis med frukt och ungarna åt väl inte så mycket utan härjade mest i poolerna.

Satte oss därefter i bilen och körde upp på slutningar på vulkanen för att besöka La Fortuna waterfall. En spännande klättring lede oss ner i en krater där ett magnifikt vattenfall störtade ner(80 meter högt). Vi passade alla på att bada i det svala källvattnet innan den varma klättring uppför inleddes. Rolf och Monica klarade det utmärkt trots att det glömt sina vandringsstavar(som de släpat hela vägen från Sverige) på rummet. Johan var dock snabbast uppför och när toppen väl nåddes igen belönades alla med glas.

På eftermiddagen delade vi på oss och Rolf och Monica fick vila upp sig efter klättring. Dock fick de Johan på halsen vilket inte alltid är så vilsamt. Vi andra begav oss återigen uppför vulkanen för att denna gå åka Canopy. Enkelt beskrivet så har man dragit långa stålvajrar utmed slutningarna på bergen i Costa Rica, i detta fall på vulkanen Arenal. Vajrarna binds samman med platformar och på denna Canopy hade vi 11 vajrar att åka. Den kortaste på 135 meter och den längtsta på en kilometer. De spänner fast dig i en sele och kopplar andra änden på vajern. Sen är det bara att åka. Det är högt(ibland mer än 100 meter över raviner och vattenfall eller regnskog) och det går snabbt. Den snabbaste vi hade gick i 40 miles per hour. Det viktigast är att bromsa i tid så att du inte sitter som ett frimärke i ett teakträd. Oscar & Eric hade megaångest när vi satt i en traktor som körde oss upp med slutluttningarna på oländliga vägar. När de dock väl gjort sin första lina så sken de upp och tyckte att det var hur kul som helst.

När Canopyn var slut var vi inte helt nere i dalen, så då tog hästridning vid de sista kilometrarna. Helt enkelt en jäkligt trevlig lillejuleafton.

På kvällen var vi trötta så vi köpte 15 latinamerikanska starka souvlakis, lite rödvin och några öl och inmundigade detta i hotellets poolområde. Johan somnade i vanlig ordning innan maten.

Idag är det julafton och vi klädde upp oss inför frukosten med tomtemössor och renluvor. Amerikanare och spanjorer hälsade oss hjärligt, merry cristmas och felize navidad.

Idag bär det iväg på heldagstur till Costa Ricas mest kända och lyxiga spa-anläggning. Tabocon Springs. Anläggningen ligger utmed Arenals sluttningar och har ca 100 naturliga lavapooler, vattenfall mellan dem och restaurang och baranläggningar(vi får se om de har Ålborgs jubileumsakvavit).

Vi får väl se hur det blir, men det verkar onekligen bli en härlig julafton.

Kl är nu Kalle Anka(men bara frukost här) i Sverige och vi vill alla passa på att önska er en felize navidad.