onsdag 9 april 2014

Sailfishens rike



Vår plan att fiska Sailfish först och sedan rooster grusades när Dan och Jimmy hörde att campföreståndaren själv var ute igår och fiskade och fick 20 groupers på djupt vatten.
Vi var väl inte helt eniga om valet att lägga tre av de bästa timmarna på morgonen på att
pillemeta efter grouper, men det gjorde vi. Vädret var perfekt spegelblankt och soligt så det gick bra
att meta på 300 feet. Resultatet var uselt, tre ulkar på 3-4 hekto var, men jag själv hade "turen" att kroka en grouper på 12 pund som var ovanlig och som jag redan glömt namnet på. Det krävdes expertis i hamnen för att artebestämma den. Om 10 minuter skall vi äta den till middag.

Kl 10:00 hade vi fullt ställ på offshore platserna och det tog bara en halvtimme innan det brakade loss rejält. Dubbelhugg på sailfish. Tyvärr finns inga bilder alls då jag själv som inte stod i tur att drilla var uppe på flybridge och videofilmade hela fighten. Så den som har tid att invänta en sammanfattande sailfishfilm har något att vänta på. Båda fiskarna landades och vi fick en fantastiks videofilm bild med fiskarna bredvid varandra.

En stund senare smälde det på rejält igen. Resans största sailfish gjorde entre och jag själv fick jobba rejält för att få in fisken till båten. Stor fisk som i detta fall var 100 pound plus gjorde galet mycket hopp och det är så otroligt roligt att drilla dem på de lätta utrustningar vi har.

En stund senare missade vi ett race, dvs en följare vi hade. Fisken högg tre gånger på de beten vi släppte till den men vi lyckades aldrig att kroka den.

Vi fick dock en chans till och Dan landade en vacker sail på eftermiddagen.

När vi kom tillbaka till campen gick Jimmy och Dan till poolen medan jag själv bad en killen att köra mig till en öde strand i närheten för att poppa rooster.

Någon rooster blev det  inte även om jag hade påslag och även såg jagande roosters. Däremot så kunde jag vada i 30 gradigt vatten se 100 delfiner och två små mantor i den ljuvliga solnedgången.
Hade också med mig en skvätt Flore de Cana så det blev en totalupplevelse.

I morgon så skall vi fiska offshore direkt på morgonen, sen får Dan och Jimmy bestämma om det blir rooster eller pillemete. Hoppas att de väljer rooster.

Inga kommentarer: