fredag 11 april 2014

Marlin i sikte.

--> Jag tror inte att några av våra planer som vi lagt upp dagen innan fiske följts upp dagen efter. Givetvis inte idag heller. Vi åkte istället för offshore platserna ner mot Panama för att fiska bla roooster. Resultatet var magert men Jimmy hade en rooster som följde hans popper. Jag tror inte den var under 50 pound. Det var en riktig bjässe. En barracuda bet även av våra meteskrokar.

Vi fiskade vid en strand som har några av världens bäst surfvågor och vi såg så klart en del surfare. Jag har den lilla byns namn och jag  kommer nog åka dit i december och surfa, fiska och ligga i hängmatta och njuta av den fantastiska naturen.

Efter inshore fisket åkte vi ut och hade fullt ställ kl 11:00. Fram till kl 13:30 då vi måste bryta fisket hade vi 10 sailfish kontakter och 1 marlin som följde våra beten. Fram tills idag har vi haft väldigt bra statistisk på hur många fiskar vi krokat av de följare vi haft.  Idag blev det precis tvärt om och vi landade bara 3 sailfish. Vid ett tillfälle kom en marlin och det var Jimmys tur att drilla. Han slängde i ett dead bate, men från ingenstans kom en sailfish och tog hans bete. Jag som stod på tur fick snabbt kasta mig fram och slänga i nytt bete till marlinen som bara var en halvmeter från min blue runner men aldrig högg. Lite bittert men samtidigt en stämningshöjare. Härefter hade vi många följare men vi lyckades inte kroka så många av dem och jag vet inte riktigt vad det var som gick snett eller om det faktiskt var som så att vi nu hade en normal fångstkvot i förhållande till antal följare. Dan fick dagens största på 90 pound. Marlinen som följde våra båten var inte speciellt stor, låg enligt kapten på 250-300 pound.

På eftermiddagen villle Dan och Jimmy åka till den stranden där jag var själv dagen innan. Vi packade en matsäck och stack iväg. Allt var samma som dagen innan. Vacker solnedgång, såg en Eagle ray på 75 cm när jag hoppade av båten som släppte av oss där. Satte mig på en stock och såg på lite uppifrån när Jimmy tog sina första kast. Redan i andra kastet ser jag att en fisk försöker attackera hans popper men missar. Jimmy känner något, men ser inget. Den kommer dock en gång till och denna gång sitter den. Snacka om flyt jag stod och bankade i två timmar på samma plats igår. Här kommer Jimmy med samma spö, samma popper, samma tid i andra kastet och drar på en Jack Cravelle på så nära 10 kilo man kan komma.
Fantastiskt.

Vi fortsätter poppa och både Jimmy och jag har rooster som försöker attackera våra beten men missar. Alla tre har också Jacks som följer och försöker hugga.

Nu skall vi åka ut på det sista passet om 30 minuter och det blir bara offfshore. This time we will stick to our plan.



Inga kommentarer: