måndag 25 april 2011

Johns första lax!


På påskdagen bestämmdes med kort varsel att jag skulle fiska med John på Bornholm. Det hade utlovats ganska starka vindar, men med detta blev det intet. Vädret var återigen strålande, inte ett moln på hela dagen. Vindarna låg precis som på långfredag på från nordöst. Det jag noterat är att vattnet på västsidan även längst upp på norrsidan sjunker med ca 2 grader när vinden ligger på österifrån. Detta gjorde att torsdagens fiske inte kunde upprepas, då vi lite tjurigt stannat kvar i samma område. Hädanefter skall jag vid detta fiske göra som vid gäddfisket och fiska på den sida där vinden ligger på. Det är så uppenbart att fisken vid denna tid på året finns där varmvattnet är.

Nåväl, under förmiddagen hände ingenting. Var på väg att ta upp alla grejor och göra en långflytt till östsidan, då jag får meddelande av Staffan att de funnit varmare vatten på västsidan och även fått fisk där. Vi väljer då att stanna i området, rätt eller fel? En stund senare får vi ett rejält hugg på ett stackat spö på 40 fot som John får ta. Fisken gör ett par hyggliga rusningar i början men kommer därefter ganska snällt med in. I hamn vägs fisken till 9,1 kg. Hygglig debutfisk!?

Efter ytterligare en kvart hugg det åter på riggen. Denna gången får jag drilla en mindre fisk på ca 2,5 kg som vi släpper tillbaka.

Efter detta händer inget mer. Inget att klaga på vad gäller storleken, men jag var lite missnöjd med antalet fiskar.

Nu blir det jobb i fyra dagar sedan är jag ledig i 10 dagar för att fånga vandringslax.

Inga kommentarer: