torsdag 5 maj 2011

Tredje laxen i år över 10 kg- Årets största lax




Fisket inledes under onsdagen, men vädergudar var inte på min sida. Det hade utlovats sol och svaga vindar, men det slutade med snöstorm och avbrutet fiske. Jag kom inte ut förrän vid 14 tiden vid fiskeplatserna nära Simrishamn. Efter ca en halvtimmas fiske löser ett planerboars spö ut och efter en kort fight kunde en fem kilos lax landas. Vid 16 tiden tornar mörka moln upp sig. Vinden tilltar snabbt och det börjar snöa. Då jag fiskar själv denna dag, väljer jag att snabbt ta upp grejorna och avsluta fisket.

Torsdag morgon mötet Roggan upp i hamnen och vi beger oss ut mot Stenhullet. Flera fina fiskar kom upp här under gårdagen, men för oss händer inget. Vi trollar oss nämre Bornholm och jag börjar misströsta då inget händer. Jag säger till Roger att om inget händer inon en timma så blir det flytt till östra Bornholm.

Då smäller det på och sedan går allt av sig själv. Tiden mellan huggen blir bara kortare ju längre dagen lider. Vid 18 tiden hinner vi inte ens få i grejorna mellan fiskarna innan det hugger igen.
Vi landar under dagen 13 laxar. Vågar knappt skriva detta men vi tappar inte ett enda hugg. 12 av 13 laxar är godkända. De tre största väger 12,2 kg, 9,4 kg och 9,4 kg. Rogger fightar under dagen en 4 kilos lax, men efter laxens uppförande så kunde man tro att den vägde det tredubbla.
Jag har själv äran att få ta dagens största men även Roger får en en stor lax i form av 9,4 kg silver.

8 av 13 fiskar hugger på samma drag och samma spö. Spöet för dagen var stackat ovanför en bechold flasher på 65 fot. Draget var en Northern King Frog.

Bilderna ovan är på min tolva och Rogers nia.

Nu blir det en dags kontorsgöra men på fredag skall pappa ut och visa Staffan hur man fångar lax.

Inga kommentarer: