lördag 21 maj 2011

Nu är alla med på tåget, eller jag menar båten.




Uppstigning 04:00 för trollingnovischerna, sambo Cecilia, min son Johan 4 år och min mer rutinerade son Eric 9 år. Som synes av bild ett så var där ju några av oss som gärna hade sovit några timmar till.

Väl i Simrishamn visar det sig att vi får lön för mödan. Klarblå himmel och ett spegelblankt hav väntar oss när vi lämnar hamn mot destination 55 an. Just när jag håller på att sätta det tionde och sista spöet börja ett planerboardspö att knarra. Det är Erics tur att drilla och han får kämpa ganska länge med den lax som skall visa sig bli hans nya pb på 8,4 kg. Håvningen är en historia för sig. När jag skall håva laxen ser jag att vårt drag inte sitter i munnen på fisken. Istället har vårt drag snott in sig i tafsen på en laxlina. Precis har jag skall håva släpper vårt drag från tafsen, men jag lyckas få tag i den och står och håller en tafslina på 1,5 meter i ena handen och håven i den andra. Med mycket möda och tur lyckas jag få fisken i håven och lyckan är total.

En halvtimme senare är det dags igen och det är Cecilia som får äran att drilla en lax i fem-sexkilos klassen. Eric har bestämt sig att det är han som skall håva(mot min vilja). Ibland är det trist att få rätt Eric får in laxen i håven, men kroken fastnar i kanten och laxen lyckas göra en omvänd volt och frigjör sig från både krok och håv. Jag skall inte skriva vad som sades i båten efteråt.

Efter en stund har vi glömt fadäsen och får en ny chans. Återigen Eric som drillar och det är en mycket stridbar 5 kgs lax som rusar och hoppar ett antal gånger. På det spegelblanka havet kan vi se laxen bända sig runt några meter från båten och till sist går även denna fisk fri.

Nästan samtidigt som vi tappar denna fisk får vi napp igen. Nu får Cecilia en ny chans, men nu tar jag håvningen själv. Cecilia lyckas med lite möda få upp en lax i 3 kgs klassen och är nu också medlem i laxklubben.

Efter detta händer inget mer än att det blåser upp på eftermiddag. Vi bryter vid 3 tiden och åker in till Simrishamn och käkar middag och därefter lite glass.

En underbar dag med en mycket positiv inställning från alla inblandade.

Inga kommentarer: