tisdag 11 juni 2013

Dag 3 Panama- Popper efter tuna, men mete är effektivare.

Inledde med mete på Montosa utan någon som helst framgång. Kapten fick härefter via radion
kontakt med två andra båtar som hade hittade stora grupper med delfiner och tuna som jagade
tillsammans.  I 32 knop styrdes kosan dit. Adrenalinet  ökade när vi kom dit och faktiskt såg
vi jagande tuna.

Jag och Jimmy poppade i vanlig ordning medan Ralph och Dan metade med levande agn.
Det sistnämnda visade sig vara den rätta metoden. Dan tog två tunor mellan 40-60 pound och
Ralph en på femtio.

Hela dagen jagade vi stimmen och jag hade själv två mycket bra påslag utan att lyckas få fisken att sitta.
En av fiskarna var nog riktigt fin. En båt med tyskar som vi fiskade tillsammans med lyckades på popper ta en tuna på 100 pound.

På hemvägen kom ett träd flytande och det är något av det bästa som kan hända. Det bildar ett eget
ekosystem och när vi kom fram var där både hoppande dorados och tunas. Total panik utbröt i båten
och alla kastade huller om buller och flera fiskar krokades. Tyvärr blev det ett virrvarr av allt ihopa och vi lyckades bara landa en dorado. Tappade en dorado och en tonfisk, någon lina slets av och jag kunde inte göra mothugg på följande fisk då jag fastnat i någon annan. Doradon som Dan också fick
vägde en 35-40 pound.

Läs mer på Nordic Sea anglings hemsida, där även bild på dagens tunor finns.

Det är vm-kvalfotboll i Panama ikväll med start 21:00. USA versus Panama.
 Jag skall dock lägga mig är helt slut.

Kul föresten att Sverige slog Färöarna, det känns riktigt stort, undar om det var Zlatan som fixade
biffen,  det skulle vara så kul att veta.............................. not!

Inga kommentarer: