söndag 6 januari 2013

Panama 2013

Anlände sent igår kväll till fiskecampen i Boca Chica efter att ha tillbringat tre dygn på Coibas rangerstation med att dyka.

Efter en lång resa som från dörr till dörr tog ca 26 timmar så begav jag mig på torsdag morgonen ut mot Coiba med Coiba diving center. Första natten tillbringades i en liten genuin by vid namn Santa Catalina. Inte mycket för den som vill ha liv och rörelsen men en riktig pärla för den som vill vara först på ett ställe.

På vägen ut mot Coiba gjordes tre dyk och sedan ytterliggare sex dyk när vi väl var där. Boendet var mer som en militärförläggning, men maten var god och mellan dyken gjorde vi alltid strandhugg på en paradisstrand som bara var vår. Vi besökt aldrig samma strand eller ö mer än en gång. Här finns många paradisstränder att välja emellan och här finns ju ingen bebyggelse så de är alla öde.

Dykningen var magnifik. Jag fick visserligen inte se allt som jag kanske önskat mig, men bara spänningen av ett riktat dyk mot tigerhaj eller valhaj är en adrenalinkick utan dess like. Sikten
var genomgående bra. Sikten varierade mellan 15-20 meter. Dyken var otroligt varierande. Generellt
så låg de flesta av våra dyk runt 25 meter, något lite grundare och ett lite djupare på 37 meter. Nästan alla dyken har varit strömdyk med allt vad det innebär. Vi har dykt i korallområden, klipptoppar, ravindyk, dyk utmed branter utmot djupt vatten och andra dyk utmed sandbottnar.

Det finns otroligt mycket fisk på de oändliga antalet av dykplatser. Jag har inte min loggbok här nu, men jag såg egentligen alla de fiskarter som finns i området. Vi hade säkert ett snitt på runt 15 hajar per dyk, med något dyk där vi hade upp mot ett 30 tal. Vi såg giant mantas, baby mantas, stingrays, eagle rays etc. Vid mitt andra dyk fick se vad jag aldrig någonsin sett tidigare vare sig på land eller i vattnet, världens största sköldpadda, the leatherback. Vid ett annat dyk fick bevittna kärleksakten mellan två sköldpaddor.

Vi fick tyvärr inte se tigerhaj, hammarhaj eller tjurhaj, men vi gjorde en rejäl satsning efter det och det är roligt att man har något kvar att bocka av.

Vädret har varit enastående med 32 grader och en klarblå himmel från morgon till kväll. Så kommer det också förbli den kommande veckan.

Man kan ha det sämre. Jag säger detta varje gång jag är ute på den här typen av resor. Det är dags att
tänka om och ta tillvara på allt vad livet har att erbjuda. Coiba kommer inte se likadant ut om 10 år. Världen expoateras i en rasande takt och jag vill inte missa pärlorna innan det är försent.
Att skjuta upp den här typen av resor för att göra dem någon gång i framtiden är nog det mest sinnessvaga man kan göra. I värsta fall lever du inte, du kanske har tappat gnistan och inte är intresserad längre, du kanske inte får lov att resa pga utsläppsrestriktioner för flygen, ställena är så exploaterade att du lika gärna kan åka till en sandsstrand på La Landia.
Det får bli familjeråd när jag kommer hem och jag hoppas att vi om inte en alltför avlägsen framtid lämnar det förlorade Sverige och beger oss till Panama eller Colombia.

Igår kväll anlände jag till fiskecampen och kl 06:00 i morse gick alla båtar iväg. För vår båt var fisket riktigt dåligt, vår ena motor gick sönder ganska omgående, så vi kunde bara köra i 16 knop och då kommer man inte långt här nere. Vi fick helt enkelt hålla oss i områden som är lite mindre bra, men landade ändå några Dorados och en Cubberra av mindre format. Även i de andra båtarna var fisket lite trögt. Det lossnar imorgon, då skall vi till Hannibal Bank och poppa tuna som är på väg in med
ändrade strömmar. Många satsade på blue marlin idag som sägs vara i området. Det var dock ingen som fick någon. Dagens mest anmärkningsvärda fångster var en Amberjack på 100 pound och en cubbera på 60 pound. Det fångades även en rooster och i en amerikansk båt på campen  två yellow fin tuna i 100 pound klassen.

Campen och båtarna är lyx i kubik. Båtarna är toppmoderna med dubbla 250 eller 300 hk motorer. Båtarnas längd på 35 fot gör de också väldigt bekväma att fiska i.

Det är fyrarätters middagar som inleds med sushi och fria drinkar i poolen när man kommer hem från fisket. Är i sedvanlig ordning sjukt trött och skall alldeles strax gå och lägga mig.

Bifogar några bilder från den nya Go pro hero 2 kameran från dykningen, men även en bild från dagens fiske. Hoppas ha något nytt att berätta om imorgon.


Puss hela familjen därhemma, saknar er.

Inga kommentarer: