måndag 7 januari 2013

Grand Slam in Panama

Efter gårdagens dåliga fiske och dåliga engagemang från vår kapten och gast beslöt vi oss sent igår kväll för att ta ett snack med managern John på campen. Två minuter senare var våra besättning färdiga med oss och vi sattes i en ny båt med ny besättning(hade fått tips om denna kapten av en amerikanare som lämnade campen i morse).

Uppgång 05:30 och strax därefter avfärd mot Hannibal bank, 43 distans senare börjar vi fiska agn.
Färden ut är en ren fröjd. Vi ligger och sover i vars en sakosäck på akterdäcket.

Omgående visar våra guider oss vad de går för. Ett helt annat engagemang tänk och aktivetet framträder. Om något inte fungerar så ändrar vi omedelbart teknik eller område.

Ralph är först ut och får tidigt på morgonen drilla en sailfish på uppskattningsvis 100 pound nästan hela vägen in till båten. Tyvärr sliter sig fisken en 10 meter från båten innan vi greppat tafsen och vi kan således inte räkna den som landad.

Inte många minuter senare är det min tur och även jag får påslag av sailfish. Fighten är grym men efter 10 minuter landas fisken som skattades till minst 90 pound kanske 100. Vi vill fota i båten men fisken sliter sig precis när vi skall lyfta upp den. Skit samma har sådan foton sedan tidigare.

Härefter landas en Dorade av Dan på ca 30 pound och en stund senare ytterligare en på 40  av Jimmy.

Härefter ställer jag och Jimmy oss och poppar i förren på båten. Vi har hittat ett delfinstimm som samarbetar med ett tunafinstimm. Vi jagar stimmet med båt och kastar rakt in i stimmet, man hinner ett kast sedan är stimmet 200 meter bort. Plötsligt får Jimmy ett tokhugg och fighten av tunan tar säkert en kvart. Jimmy var så trött att han var på väg att ge upp då fisken äntligen gav upp.

Gasten slänger i fyra conaheads och vi börjar trolla i snabb takt för att han skall kunna rensa tunan för att bli dagens sushi och sashimi.

Det tar inte två minuter innan det smäller big time. För första gången i mitt liv är jag med i en båt
där vi har blue marlin på kroken. Our big man Ralph is the happy man. Kanske tur att det inte var
jag själv för jag var fortfarande trött efter sailfish campen och Jimmy var nästan död efter tunacampen. Dan anmälde sig snabbt som reserv om Ralph skulle duka under, men det gjorde han
inte. Efter 25 minuter har vi fisken 10 minuter från båten och det känns för enkelt. Den gör några
tunga rusningar nedåt så att Ralph får gå ner på knä. Härefter vänder marlinen rakt upp och gör
4 enorma hopp och fisken är på väg in i båten så kapten får lägga full gas med följden att nästan
alla i båten faller omkull. Fisken hoppar härefter ytterliggare 20 hopp samtidigt som den rusar
200 meter i ett våldsamt utfall(se video)

Kapten läxor upp oss om hur och var vi får stå i båten och berättar hur nära det var att den landade
i vår båt. Vågar inte tänka på vad som kunnat hända.

15 minuter senare har vi fisken vid båten och kan säkert säkra den samt ta alla bilder man kan önska.
Oskadd och utan att kapa linan återutsätter vi fisken som vägde 500 pound. Wow

Vi har nu en överenskommelse i båten. Ralph tar inga fler marlins, jag tar inga sailfish, Jimmy inga tunas. Vi skall försöka se till att alla får så många arter som möjligt och släpper vidare trollinghugg till varandra.

Jag har lovat att tatuera en marlin på min kropp i Panama City om jag får en över 500 pound.

Efter denna marlin landar jag ytterliggare en dorado på 40 pound. Tror det var pb för mig.

Vår båt vann dagstrofen som består av att alla 24 deltagare lagt in 50 dollar var. Under de fem dagar
vi fiskar så går ca 250 dollar per dag till bäst fiskande båt. Pengarna går till kapten och gast. De var
ganska nöjda när de fick gå upp på scen under middagen.

Ps Grand slam innebär att man på samma dag fångar marlin, sailfish, tuna och dorado.
Det gjorde vi.






Inga kommentarer: