onsdag 24 juli 2013

Hur svårt kan det va?

För några dagar sedan hade vi en downperiod i fisket. Två dagar helt utan napp. För tre nätter sedan lossnade det dock igen som jag skrev om i mitt förra inlägg.

I förrgår natt var vi så klart också ute och ganska omgående fick Oscar en fin gös på  6,2 kg.
Ringde därefter Staffan och snackade lite och naturligtvis så kommer ett fint hugg mitt under samtalet. Spöet bugade sig djupt, men precis som kvällen innan så krokades inte fisken.



När vi efter ytterligare en timme skall ta upp spöna för kvällen kommer ett hugg till, precis i samma ögonblick som Oscar greppar spöet. Det är inte första gången vi får bra hugg precis utanför husknuten, ett av våra absoluta hotspot ställen. Det var visserligen inte Oscars tur att drilla, men då han råkade hålla i spöet när det högg, så fick det bli Oscar som fick drilla igen.



Drilla och drilla, gösen är inte direkt någon kämpe förrän de kommer upp i 6 kilos klassen och de börjar först kämpa när de närmar sig båten. Det är något annat med gösfisket. De är nyckfulla och svåra att förstå sig på, de fiskas lättas i skymning, gryning eller  på natten. Rätt och slätt ett fiske som står i tvär kontrast till allt annat fiske man bedriver.

Oscars andra gös för kvällen vägdes till prick 5 kilo.

Igår kväll var det dags igen. I sista stund bestämdes att även Johan och Cecilia skulle följa med. Sist de var med fick vi inte ett hugg så jag höll verkligen tummarna för att Johan skulle få sig en gös.

En halvtimma efter utlägg får vi ett kanonhugg rakt bakom båten på kort lina. Eric får drilla fisken
som gör riktigt bra motstånd. Vi hoppas på gös, men anar gädda. Mycket riktigt kommer en slemgurka på dryga 4 kilo upp. Vi avkrokar i vattnet och kör vidare.

Efter ca 1 timmas fiske när det började mörkna ordentligt bugar ett av spöna sig kraftigt. Det är fast fisk. Johan som efter snart två veckors fiske har lärt sig hantera både haspel och multirulle flyger upp och börjar invevningen. När han har ca 10-15 meter kvar ser jag kraftiga knyckar i spötoppen och jag börjar ana att det är storgös i på gång. Med både Oscar, Eric och mig själv och mamma i båten så har Johan bästa assistans och vi kan snart landa en kanongös på återigen 6,2 kg. Han har dessutom den näst största gösen i familjen eftersom Oscars pb också är på 6,2 kg. Stolt som en tupp berättar Johan resten av natten hur man skall bedriva gösfiske.



När Cecilia var med på vår sista göstur i fjor så lovade jag även henne en gös. Oturligt nog gick impellern sönder och därmed kylning efter fem minuter så den turen fick avbrytas. Nu var det dags igen.
Halv ett på natten ute på de stora djupen drog det ånyo på fin fisk. Cecilia som är en rutinerade Norgefiskare sedan 20 år tillbaka, drillar fisken med van hand. Fiskens knyckar pareras med fin följsamhet och fast det är mörkt lotsar Cecilia in fisken mellan linor och drivankare till Oscar som står med väntande håv. Lyckan var total och jag har aldrig sett Cecilia så lycklig förutom när hon får ha mig för sig själv. Cecilias gös vägde modiga 5,0 kilo.



Vi bestämmer oss för att ta en vända till i det givande området och jag tror inte det tog mer än en kvart innan det återigen var dags för Oscar att drilla. Återigen storgös och kraftig knyckar från fisken.
Snabb vägning och fotografering sedan kunde Oscar återutsätta sin andra gös på 6 kilo på 24 timmar.
Gösen vägde prick 6,.0 kilo. Inte nog med att det var hans andra på 24 timmar, det var båtens tredje 6 kilos gös på 24 timmar. Även om vi inte lyckats få en monstergös och inte ens större vad vi fick i fjor så måste jag beteckna fisket som enastående bra. Det är inget mängdfiske att tala om, vi får kanske i snitt 1-1,5 gös per natt, men vi har en enasteånde storlek. Endast tre av de fiskar vi har fångat i år har understigit 5 kilo i vikt och ingen har varit under 4 kilo.



Vi skall givetvis på det i kväll igen om vädret tillåter. Kanske dags för en storgös?

Rubriken till detta inlägg är min gode vän Ralphs favorit ordspråk och det passar ganska väl in här, eller hur? Om du läser detta Ralph när du sitter upp på Sörröya så titta noga på bilderna, det finns en
ö med på bilden och det är precis som vi konstaterade i Panama att det är ganska hyggligt fiske utanför denna.

Skitfiske på er.


Inga kommentarer: