fredag 19 juli 2013

Gösfisket rullar på dock utan några stora.




I förrgår fiskade både min och svågerns båt. Tyvärr återigen för kallt i såväl vattnet som i luften.
Satt och önskade att man hade tagit med mössa och vantar. Vi fick varsin gädda i båtarna, 3 kilo till
Oscar och 2 kilo till svågerns båt. Huggen kom tidigt på kvällen och sedan var det stendött.

Igår kväll låg jag i sängen vid halv elvatiden. Då ringde Oscar och Eric ute från sjön. De var ute och kastade och sa att vi borde trolla då det var varmt och ingen vind. De fick ringa tre gånger för att få
mig ur sängen, men till slut gav jag med mig.

För säkerhets skull tog vi även Olle med oss han har ju bra karma för tillfället.

Det var tur att vi åkte ut. Kl 22.45 hade vi fullt ställ. Vi fiskade fram till ca 01:30. På denna tid landade vi 4 fina gösar dock ingen riktigt stor. Vi fångade även en gädda som gav sig in i ett dubbelhugg mitt i natten.

Gäddan vägde ca 4-4,5 kilo.

Gösarna vägde i tur och ordning, 4,1 kg, 4,75 kg, 5,3 kg och 5,9 kg(snubblande nära reg som ligger på 6 kilo).

Alla gösarna högg rakt bakom båten på Stora Nils Master wobblers i ambulansen färg eller i gul/röd.
Vi hade släp på ca 200-250 fot. På mina shimano rullar så innebär det på ena sidan 12 respektive 15 linspridarvarv. Framför allt det längre var riktigt bra. Vi fick ingenting på bly eller kuusamo.

Förutsättningarna känndes inledningsvis optimala. Vi är nu över de magiska 17,6 graderna som krävs för bra trolling i dessa vatten. Vi hade även nästan fullmåne som stod ganska högt.

Vinden har vänt i natt och vi får se vad det kan innebära för kvällens och nattens fiske. Det kommande högrtrycket som är på väg in med riktigt höga temperaturer kommer säkert att ge oss
riktigt bra fiske om ett par dagar. Men vi är skapligt nöjda så här långt.

Inga kommentarer: