lördag 6 augusti 2016

Norge 2016 Vecka 1




I början av juni åkte jag upp till Norge med Jimmy, Dan och Fredrik. Resan utvecklade sig så att det ända fiske vi prövade på däruppe blev flundafiske. Vädret ur vindsynpunkt var riktigt bra, men veckan var  kylig och tempen låg mellan 3-7 grader. I kombination med lite regn som det också kom en del av så blev det tidvis skitkallt.

Vi hade sex fiskedagar och vi bedrev aldrig fiske på samma plats någon gång utan valde hela tiden ut nya ställen att fiska på. Vi fick flundra alla dagar och fisket var riktigt bra, åtminstone storleksmässigt. I antal kom vi endast upp i 8 fångade flundror och själv fick jag vänta tills sista timmen innan jag fick min enda flundra på hela veckan. Ibland kan det sitta långt inne, men det var mödan värt. Jag hade nästan gett upp hoppet när vi låg och drev i en passage med stark ström. Jimmy såg någon på lodet några meter ovan botten och jag vevade snabbt upp. Endast tolv meter under kölen så får jag nästan omgående ett grymt hugg på min jigg och en stund senare kan vi landa ett nytt pb till mig på 42 kilo.

Sammanfattningsvis så blev slutresultatet för båten följande. 106 cm, 119 cm, 121 cm, 135 cm, 142 cm, 146 cm, 153 cm, 153 cm. Om jag minns rätt så fick vi 6 av firrarna på mete och 2 på jigg. Vi tappade också två riktigt stora flundror på mete som sannolikt också var en god bit över 50 kilo.

Fantastisk mat och trevligt sällskap hela veckan.


Inga kommentarer: