söndag 12 maj 2013

Laxfiske i Blekinge

Det var nog närmare 20 år sedan jag fiskade lax i Blekinge sist. Inga bra minnen från den tidiga
trollingkarriären.

Nu tillsammans med min son Oscar och Team Beast med Staffan som skipper och John som gast var det återigen dags för att testa fisket runt Pukaviken. Från början hade vi tänkt att utgå från Hasslö, men då det landnära fisket varit dåligt där sista tiden så valde vi istället att utgå från Hällevik.

Vi inledde fisket sent runt 13 snåret i torsdags pga dimma. För vår del var fisket lika bra som för 20 år sedan, vilket innebar att vi fick en "finfin" lax på 0,3 kg. Inte många hundra meter ifrån oss låg team beast som fiskade desto bättre med ett dubbelhugg på 11,5 och 9,5 kg som inledning. De tog ytterliggare en på 6,5 senare på kvällen.

Dag 2 fortsatte vi i ungefär samma områden runt Hanöbanken och de nordvästliga delarna av Knixet.
Vi fick en lax på 6,5 kg men tappade ett rejält påslag på djupriggen samt en jättelax som högg i motorsprutet och hoppade två gånger framför oss på kort lina. Garanterat 15 plus. Laxen släppte tyvärr i det andra hoppet. Denna dag var det team beasts tur att köra bom.

Dag 3 hade vi fått tips om att fisket var mycket bättre längre ut. Mao långtur. Vi körde ca 22 nm ut
i några områden som jag aldrig fiskat i tidigare. Tyvärr var vi sena ut pga att vi fiskat sent kvällen innan i kombination med det långa avståndet. På radion fick vi snabbt höra att det var kanonfiske i görningen och det tog inte lång tid innan vi kunde håva en lax på 10 kg och bara en kvart senare handtailade Oscar en femkilos som kunde återutsättas vackert. Fisket dör härefter av men vi får ändå ytterliggare två bra påslag under dagen. Tyvärr vinner båda fiskarna de två sista bataljerna. Den ena fisken har vi ända inne vid håvning, dock utan att kunna se den då det börjar bli ganska mörkt. Båda fiskarna aspirerar på att kunna vara upp mot 10 kilos strecket. John och Staffan är återigen bom fram tills kl 20:25 då de skall ta upp det allra sista sidoparavansspöet. Då hugger det och John kan ta ytterliggare ett pb med en fin men slank öring på 7,2 kg. Den var 95 cm lång och hade i fullform kunnat väga säkert 9 kilo.

Vi la oss inte förrän fram emot 24 tiden men med bara en fiskedag kvar så fick det bli tidig uppstigning kl 04:30.

Beast och Beuty valde nu olika strategier som båda skulle visa sig vara ganska bra. Beast gick på halvlång tur mot utsidan av Knixet ut mot djupen och det var inget dåligt val. John fick en lax på 11 kg, Staffan nytt pb med en lax på 14 kg och för att runda av det hela avslutade man med en öring i 4 kilos klassen.

För min och Oscars del så valde vi att fiska grunt på Hanöbankarna efter vandringsfisk. Visste på förhand att vi skulle bli spöade antalsmässigt av Staffan, men hoppades att vi skulle kroka något lika stort som Oscar tappade på fredagen. Efter fyra timmars fiske hade vi inte haft mer än två horngäddor, då det från ingenstans brakar loss med ett dubbelhugg på sidoparavanerna. Fiskarna hugger i samma ögonblick, i samma sekund. Fisken på den yttre paravanen är stor och den går bakåt och fastnar i den inre paravanen som håller en mindre fisk.

Panikartat försöker vi lösa situationen samtidigt som vi ser storlaxen hoppa vid flera tillfällen. Även om våra linor är korsade så löper dock linorna fritt när fiskarna rusar så vi lyckas så småningom att först landa den lilla på 8 kilo och när jag väl kan plocka av min sidoparavan så frikopplas Oscars lina helt från min.

Efter ca 20-25 minuter kan vi håva Oscars nya pb på 14,9 kg och lyckan är total.

Blekinge levererade och vi kommer tillbaka igen nästa år.