måndag 26 mars 2012

Premiärtur med mersmak i Simrishamn



I lördags var det årspremiär för laxfisket och det var även tänkt att vi skulle lägga i båten för säsongen. Väl framme i Simris konstaterar vi, att vi kommer kunna ägna oss åt prylvård de närmsta timmarna. Dimman låg tät. Nåväl framåt lunchtid lättar dimman något och vi kan tillsammans med Team Beast, som också var där bege oss ut mot 55an. Väl ute på havet märker vi dock att dimman inte lättat som den gjort på land. Vi bestämmer oss för att ligga nära varandra och fiska samt att ha radiokontakt en gång i kvarten. Redan efter en kvart så lägger autopiloten av. Inser att båten måste upp igen och in på varv. Inser vi det här laget då jag byt nästan allt som hör autopiloten till att jag lika gärna kunde ha köpt en helt ny. Ja ja, allt kommer ju faktiskt att bli byt så den blir på sätt och vis ny. Nu kvarstår bara en sak och byta och det är själva hydralpumpen. Har fått besked från verkstaden att det skall vara klart i veckan.

När vi har fiskat i ca en timma och jag pratar i telefon med Roger löser två spö på riggen ut nästan samma ögonblick. Stackars Rogers fiskeabstins blev säkert inte bättre
av att jag kastade ifrån mig telefonen men inte lyckades lägga på. Dubbelhugget var så kraftigt att dubbelspöhållarens fäste runt bommen sprack. Oscar och Eric fick äran att ta årets första hugg. Laxarna simmar kors och tvärs och killarna får byta sida flera gånger. Jag tror hela tiden att det är Oscar som har den största men har fel. Efter 10 min kan jag landa Erics lax som aspirerar på 10 kgs strecket. En stund senare kan jag även håva Oscars lax som är lite mindre. Ute på havet visar vågen något över 10 kg, men i hamn avblodad kan vi bara väga Erics lax till 9,6 kg och Oscars till 6,3 kg.

Härefter hände inget mer fram tills vi bröt fisket kl 17:15

En riktigt bra premiärtur.

Temp 3,3 grader.

Inga kommentarer: