torsdag 1 januari 2015

Dykning på Coiba-Avslutning på år 2014






Då var tre dagars dykning på Coiba avslutad. Jag har varit lite orolig inför dykningen då Oscar hade lite tryckutjämningsproblem när vi var på Malta i somras och att jag visste att det eventuellt skulle bli några dyk som var på platser där vi skulle behöva tumma på 18 meters regeln. Min lilla oro skulle visa sig vara obefogad. Oscars tryckutjämning fungerade utmärkt i 6 dyk, därefter kom ett dyk där det låste sig, men bara en två timmar senare så var Oscar med på dyk 8 och avslutningsdyk 9. Dagen innan dykning fick vi snorkla med en valhaj. Några fler valhajar blev det tyvärr inte på dykningen, men vi hade andra hajar på 8 av 9 dyk. Vi hade mer eller mindre stora sköldpaddor på 7 av 9 dyk. Vi hade stingrockor och nej jag skall inte rabbla alla arter, den som är intresserad får väl kolla in våra loggböcker.  Sista dagen fick vi se två knölvalar. Sikten låg mellan 15-20 meter. Eric snorklade en eftermiddag när vi hade " after dive" på en strand. På 10 minuter fick se 3 hajar en sköldpadda och mängder med annan fisk. Våra dyk förutom eventuellt dagens tredje dyk låg generellt alltid djupare än 23 meter så vi har fått tumma en del på reglerna. Vår divemaster som jag har dykt med tidigare hyser jag dock stort förtroende för, så det har känts tryggt och bra att ta ut svängarna. Våra  två djupaste dyk låg på 30,5 respektive 29 meter. Inramningen, att få bo ute på Coiba, med den fantastiska service som dykskolan erbjuder är nästan halva grejen. Att efter varje dyk åka till en ödestrand och läsa en bok och ladda upp med lite fika inför nästa dyk i detta orörda område är någonting som jag aldrig kommer glömma. Precis som jag trodde så hamnade Martin Falklind och hans dotter i vår dykgrupp så det har blivit en del fiskesnack kan man säga. Martin och Oscar skall vara glada att de inte har blivit uppätna av en haj. Tillsammans med varsin go pro kamera i handen har det avancerat närmare och närmare hajarna för varje dyk. På sista dyket var de båda nästan på väg att stoppa in kamerorna i munnen på hajarna.

Inga kommentarer: