söndag 16 oktober 2011

Summering Havöysundsresan.






Det har varit en del att stå i sedan jag kom hem, men nu är det dags för en kort summering. Vi hade en helt fantastiskt vecka som började och slutade med hårda vindar. Det hindrade oss dock inte nämnvärt då det nästan alltid går att hitta platser i lä runt Havöysund. Gästerna som var här veckan innan oss hade kanske det bästa fisket i mannaminne. Totalt drog gästerna ca 320 flundror med mycket hög snittvikt. Under vår vecka var också fisket bra om än något sämre. Totalt drog vi 166 flundror denna vecka och då skall tilläggas att två båtar fiskade mycket torsk. Själva landade vi 18 flundror i vår båt och även här får vi tillägga att vi hade två novischer med i båten. Likväl lyckades vi få hälleflundra alla dagar och dessutom fick alla känna på denna kämpastarka fisk. Alla i båten fick flundra över 10 kg. Veckans största fick jag själv äran att ta och vi kunde väga den till 25 kg. Denna fisk fångades under dåliga förhållande med mycket hård vind sista timmen på resan. Det har suttit långt inne för mig att få den där lite större flundran, men nu har det förhoppningsvis lossnat. Det var gissningsvis min 30 e flundra så man kan väl som vanligt konstatera att livet inte alltid är helt rättvist. Känslan av att äntligen få en flundra av lite bättre kaliber var lika fantastisk som när jag fick min första 10 kilos lax. Även 10 kilos laxen satt långt inne, men när väl den var tagen så har det gått på löpande band. Tyvärr tappade jag(precis som året innan) en väldigt fin flundra näst sista dagen. Vi körde ganske mycket båt och fick uppleva en massa nya vackra och spännande fiskeplatser. En dag körde vi Sörröya och några andra dagar var vi vid Lysgrund, Big Jim, rekordviken, pluggen mfl nya platser. Bäst kännsla fick nog trots allt när vi fiskade runt de södra delarna på Rolfsöya. Landade själv inom loppet av en halvtimme 3 flundror över 10 kilo i detta område.
Det var väldigt roligt att vi alla fick flundra. En del fick kämpa mer än andra men lön fick alla till slut. Jag har skrivet detta tidigare. Att resa med sina barn och få dessa upplevelser med natur, fågelliv, valar och actionladdat fiske är det bästa man kan ta sig för. Att dessutom få ha mig sig sina jämnåriga bästa vänner höjer det ytterligare en dimension. Vi hann bara vara hem en dag innan jag la en ny beställning för nästa år, det är nämligen då vi skall dra det riktiga aset.
Fisket i Havöysund är ofta riktad mot just Hälleflundra. Så är fallet också under september månad, men i än större utsträckning. Torskfisket under denna tid är rätt så dåligt och fisken har mask i sig. Kattfisken lyste helt med sin frånvaro under hela resan, såg inte en enda på hela kampen. Men flundra fisket är enastående och påminner under denna del av året nästan om gäddfiske i Blekinge skärgård. Då och då är vi inne i grunda vikar och fiskar på så grunt vatten som 5 meter. Vi själva fick nog inte någon flundra på detta djup men vi tog fler fiskar på 9-13 meters djup.

När man nu är hemma och sitter på jobbet så drömmer jag mig tillbaka nästan dagligen.

Nu väntar jag bara på att Beautys autopilot skall bli lagad så att vi kan komma ut och fiska lite lax innan nästa megaäventyr tar sin start. Den 10 december går planet med 15 andra mer eller mindre totalt fiskegalna dårar till Stilla Havet och Panama.
Bifogar lite bilder från Norgeresan och inser att det börjar bli dags att investera i en bättre kamera än min Iphone.

Inga kommentarer: