söndag 23 maj 2010

Årets andra storlax!


Oscar och jag åkte ner redan på fredagseftermiddagen, men kraftig dimma gjorde att vi stannade på land. Vi passade istället på att finputsa utrustningen och fiske lite id i hamnen och Tomarpsån. Oscar metade upp en fin id på 2,4 kg i Tomarpsåns mynning, medan jag förberedde grillning och potatisgratäng. Nattning vid 10 tiden för att kunna gå upp vid 6 snåret. Ingen rolig syn när jag tittade upp ur hytten. Max 50 meters sikt och vi lades oss och sova vidare. Frukost vid halv nio och vi får fortsätta att fiska id. Vid lunch blir det varmare och sikten är något bättre. Vi bestämmer oss för att gå ut. Sikten är uppskattningsvis en kilometer när vi lämnar hamn, men när man kommer längre ut och inte har några bra riktmärken så känns det som om sikten inte är mer än 200 meter. Dimman till trots så är det mycket behaglig, ingen vind och riktigt varmt. Sikten blir bättre efter hand och helt plötsligt så ljuder en rulle som fiskas på planerboarden. Oscar får ta fisken. Till en början så tror jag att fisken är ganska liten. Det är ingen långrusning utan fisken drar mer i korta knyckar nere på djupet. Oscar tycker det är tungt och jag märker att han inte får in fisken trots att han sätter hårt tryck. Tiden går, fisken tjurar och gör fortfarande bara korta rusningar på fem meter åt gången. Jag rensar alla spö och lägger båten på tomgång. Efter ca 20 minuter kommer fisken upp till båten från djupet, nästan som när man fiskar torsk. 10 meter ner ser fisken gigantisk ut. Vid första håvningsförsöket gör laxen sin längst rusning och dyker 15 meter ner. Oscar pumpar åter upp fisken och pappa kan på skakiga ben håva laxen. Kroken sitter klockrent och vi hade utan risk kunnat fighta fisken ett bra tag till. Laxen vägde i hamn prick 11 kg. Nu har Oscar både lax, torsk och hälleflundra över 10 kg.

Inga kommentarer: